Reflektion

PÅ, MELLAN OCH BORTOM RADERNA

För några veckor sedan så var jag en av de 10 första på fb som norpade åt mig ett examplar av Emma Frey-Skotts bok: På mellan och bortom raderna. Läsförståelseuppgifter till tolv böcker, åk 4-6. Hon lottade ut 10 exemplar och i utbyte ville hon att vi skulle skriva lite kort om materialet på vår blogg eller instagram sida.  Så jag kommer idag skriva lite av mina tankar med materialet.  Men för det första så blev jag otroligt glad, för jag hade månaden innan skrivit upp det materialet på min “att köpa in lista”.

IMG_2065

Materialet går ut på att vara ett stöd med läsförståelseuppgifter till 12 populära skönlitterära böcker barn läser i åk 4-6. Till varje bok så finns det två sidor med introduktion, en sida där bokens baksidestext står, sedan en sida om författaren. Därefter följer några sidor med frågor kopplat till boken. Frågorna är både på, mellan och bortom raderna. Layouten är väldigt bra, eftersom det är en kopieringsmaterial så kan du kopiera upp frågorna, dela ut dem till eleverna och även laminera dem. (Jag älskar att laminera, haha). I boken så finns även förslag på hur man kan arbeta med läsning kring en bok och även mallar för bokrecensioner och läsprojekt.

Jag kommer att jobba med frågorna till de olika böckerna på olika sätt. När jag högläser så kommer jag ha frågorna som stöd när vi diskuterar i grupp, sedan kommer jag även dela ut frågorna i mindre grupper så att eleverna får resonera tillsammans. Jag kommer även ta stöd av dessa frågor när vi i 6:an ska läsa Alex Dogboy.

När det kommer till högläsning och även elevers egen läsning så är syftet med läsningen att eleverna ska vara aktiva, reflekterande. På så sätt så får de även en djupare förståelse av boken, vilket i sin tur leder till en starkare och en mer intressantare läsupplevelse. Detta ställer höga krav på oss lärare, med all rätt. Jag minns tidigt i min lärarutbildning hur vi diskuterade kring hur barn hade blivit “lämnade ensamma i sin bänkbok”, utan tid eller stöd för att just vara aktiva och reflekterande. Om jag ska koppla detta till mina egna erfarenheter så blev jag aldrig riktigt intresserade av att läsa förrän jag fick samtala/diskutera innehållet i boken. Därför uppskattade jag detta material, det blir ett stöd för mig och eleverna att just kunna diskutera och samtala kring boken. Att göra sånt här material själv, som jag annars gjort tar mycket tid. Så i mitt fall var det väldigt roligt att få ett material, vars layout och upplägg passade mycket bra.

Böckerna som finns i materialet är som jag skrev tidigare några av de vanligaste böckerna eleverna möter på i åk 4-6. Jag har själv haft högläsning till några utav dem och mina elever läser just nu ett par av dem också.

För att nämna några:

  • Drakskeppet av Maj Bylock.
  • Snögrottan av Laura Trenter.
  • Glasbarnen av Kristina Olsson
  • Rum 213 av Ingelin Angerborn
  • Alex Dogboy av Monica Zak

Så tack, Emma Frey-Skott för ett exemplar! Jag kommer att ha god hjälp av det 🙂

Leave a Reply

