Uncategorized

Min ryggsäck

Min första riktiga sommar som jag har haft tid till att sluka böcker. Det blev tyvärr dåligt med skönlitteratur, men istället flera pedagogiska böcker. Helt fantastiskt för en hjärna som suktar efter att få lära. Tack Hattie, Dylan, James Nottingham, mfl för det.


Reflektion är en viktig del i lärandet. Därför har jag valt att börja blogga igen. 1 steg i taget heter bloggen, vilket är precis det mantrat jag ska försöka bära med mig detta läsår. 

Jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av det jag reflekterar kring under sommaren och som jag kommer bära med mig i min ryggsäck under läsåret. 

  •  Bedöm prestationen och inte personen.

I boken Uppmuntra lärande finns det ett kapitel som handlar om att man ska bedöma prestationen och inte personen. Finns ett flertal effekter av detta. När jag ska försöka ge exempel brukar jag ofta använda synonymer till sport, för det  känns lätt och tydligt för mig. Exempel) Va duktig du är på fotboll. Då bedömer man personen. Va bra frisparken blev när du tog dig tid och försökte. Då bedömer du prestation och insatsen. Jag har efter jag läst detta tänkt till ordentligt och mina barn har varit försökskaniner. Det är inte lätt, för oftast slänger man ur sig en uppmuntrande kommentar utan att egentligen tänkt igenom den.

  • Formativ bedömning

No hands up, muggar, feed forward, kamratbedömning. Allt detta finns att läsa mer om i boken Formativ bedömning.

  • Elevexempel

Detta blir läsårets utmaning! Dylan William skrev i sin bok att elevexempel ökar tydligheten hos eleverna för vad de ska lära sig. Jag har under sommaren jobbat fram några tack vare skolverkets bedömningsstöd.

  • Lärande matriser 

Att tillsammans med eleverna skapa matriser. Detta kopplat till elevexempel för varje nivå som vi tillsammans diskuterat kvalité på. I boken finns det också fler bra exempel på detta. 

  • Exittickets

Detta läsår kommer eleverna få en exitbook av mig. 5-10 minuter innan lektionen är slut så kommer jag ställa en fråga kopplat till lektionen och lärandemålet. Dels för att se vad de fått med sig och för att få dem att reflektera.

  • Tydlig struktur och goda möjligheter  för undervisning

En punkt jag väljer att inte skriva något om.. Än 🙂

/ Marika 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s